Azért akik néhány évtizedet lehúztak a múlt rendszerben - nagy részük tisztában van vele.
Ez egy vonat, méghozzá állami vezetőké - tehát nem csak kifejezetten Kádár János használatában volt.
Állami vezetők egészen 2002-ig utaztak rajta, tehát Kádár után jó pár évvel került véglegesen nyugdíjba - legalábbis ezen a téren.
Ez egy vonat, méghozzá állami vezetőké - tehát nem csak kifejezetten Kádár János használatában volt.
Állami vezetők egészen 2002-ig utaztak rajta, tehát Kádár után jó pár évvel került véglegesen nyugdíjba - legalábbis ezen a téren.
Akárcsak a nyugati országok vezetőinek, úgy a szocialista vezetőknek is kijárt külföldi útjaik során a kényelem és a biztonság.
Kádár János irtózott a repüléstől - volt egy rossz tapasztalata vele - innentől vonattal utazott mindenhová.
Mondogatta is sokszor, hogy "a repülő lezuhanhat, a hajó elsüllyedhet, de a vonat mindig talpon marad"...
Eleinte még a Horthy korszakból örökölt kormányvonattal, aztán a hatvanas évek végétől már az Ezüst nyíllal utazott hivatalos ügyekben, aminek amúgy hivatalosan "K" vonat volt a tisztességes neve.

Sokszor szokták mondani, hogy Kádár hangoztatta, a "krumplileves legyen krumplileves" - e szerint a példa szerint minimalista stílusban kellett volna a kor munkásai szintjén élnie. Legalábbis jelenleg ez a felfogás.
Reálisan nézve azért fel kéne fogni, hogy állami vezető volt - akik mindenütt más színvonalon élnek, mint az átlagember.
Többféle vezető van. Az egyik fajta, aki látszólag puritán életet folytat, de hatalmas vagyont halmoz, és van az a fajta aki nem törekszik a halmozásra, plusz vagyona neki, és rokonainak sincs.

A vonat, amin közlekedett alkalmas volt arra, hogy akár fogadjon benne valakit,vagy tárgyalásokat folytassanak - de nem volt túl felszerelve.
Minden olyan technika megtalálható volt "fedélzetén", ami akkoriban lehetséges volt, mint például légkondicionáló, rádió, televízió, később videó - és nyilván nem fapados volt a szerelvény, de különlegességét inkább a közlekedésekor elvárt és szükséges biztosítás miatt kapta.
Mint ahogy manapság sem utaznak az államfők menetrend szerinti járatokkal - ha csak nem valami magánügy miatt repülnek, vagy vonatoznak, amit nem akarnak a külvilág, és más ember, mondjuk a testőrség orrára kötni - régen sem szálltak fel mondjuk a Budapest-Miskolc járatra csak úgy.

A fülkék úgy voltak kiképezve, hogy zárt ajtó esetén nem szűrődött ki hang, a falak erősítve voltak, padozata is, az üvege is vastagabb, mint a normál.
Volt egy 16 fős tárgyaló, külön személyzet volt, ők nem csak az ellátásért feleltek, hanem a történésekről, és várható történésekről tájékoztatták az utazókat.

Volt természetesen étkező kocsi is, de ha delegáció utazott a vonaton egyszerre nem tudtak asztalhoz ülni, mert kis asztalokkal rendezték be.
A személyzettel előre sosem közölték, hogy ki fog utazni a vonaton, ugyanis ez nem csak és kizárólag Kádár vonata volt, hanem fontos delegációknak fenntartott közlekedési eszköz. És amíg csak lehetett titkolni - még azt sem tudták merre mennek majd, csak az utazás reggelén közölték velük.

A delegációk a Keleti, vagy a Nyugati kormányzati váró elől indultak. Volt, hogy Kádárt, de volt, hogy külföldi delegációkat foglalkoztak. Vagy más fontos embereket szállítottak, mint Farkas Bertalanék, a dán királyi család, spanyol király...
Volt olyan vezető, híres ember is, aki minden utazás végén bement a vezetőállásba és megköszönte a dolgozók munkáját - így volt ezzel Kádár János is.
De utazott rajta Antall József is. Ő csak néhány alkalommal - betegségénél fogva.

Mára az Ezüst nyíl már nem kormányzati vonat. Egy időben nagyon rossz állapotban volt, majd felújították, és időnként akár utazni is lehet rajta - ha kedvünk tartja, és pénztárcánk engedi.
Fotó: gyartastrend.hu, auto-motor, indafotó.hu, vonatszallitas.hu, IHO